Fonksiyonel Tıp

Fonksiyonel Tıp İzmir

Hastalıkların tedavisinde düzenli ve temiz beslenme; gün ve geceden en yüksek düzeyde faydalanma (uyku sağlığı-güne vücudu hazırlama); stresle başa çıkma (gevşeme, vagus vb); hareket etme (spor, yürüyüş, dans); temiz hava, sevgi ve iletişim (eş, sevgili, arkadaşlar, aile) ile beraber yapılan tıbbi tedavi ve destekler hastalıkların kök nedenleri ortadan kaldırır.

FONKSİYONEL TIP BAKIŞ AÇISI İLE KADIN HASTALIKLARINI NASIL DEĞERLENDİRİP – TEDAVİ EDİYORUM?

Üreme çağında olan kadınların hormonal durumlarında dengesizlik olup olmadığı değerlendirilir ve sorun nerde ise ortaya konur. Hormonlar ile ilgili testler kanda ve idrarda bakılarak sonuçlar kişi ile paylaşılır. Buna göre tedavi planı oluşturulur.

Adet Düzensizlikleri (Aşırı Yoğun Adet Görme, Sık Sık Adet Görme, Lekelenme Tarzı Kanamanın Sürekli Gelmesi vb.)

Yumurtlaman nasıl? Her adet döngüsünün en önemli zamanı olan yumurtlamayı nasıl biliyorsun? Hiç kimse sana progesteron olmazsa bu işin olmayacağını söylemedi mi? Peki hayır mıydı, Progesteronu artıran ya da östrojeni azaltmak için en önemli şeyin her gün kaka yapman gerektiği? Hocam hep soru soruyorsun sen ama… Amacım şu; sadece şu hapı al, bu ilacı kullan ile iyileşme en fazla %50 olabilir, o da geçici olur. Stres ortaya konmadan, tiroid için çözüm bulmadan, beslenme planı yapmadan bunları çözmek oldukça zor derim.

Beraber duruma bakıp, tedaviyi etraflıca ayarlarsak, sende mutlu olursun, ben de 😊 Ruh halinde gelgitler, memelerde hassasiyet, unutkanlık, düşüncelerin berraklığının kaybolması (meşhur beyin sisi), endometriozis, pkos, miyom, adetlerin yoğun ve uzun olması, kıllanmada artış, saç dökülmesi, akne, sıcak basması-terleme, yorgunluk, cinsel istekte ve hayat enerjisinde azalma, kabızlık, ishal, vajinal kuruluk, hazımsızlık, şişkinlik hepsi hormonal dengesizliklerin sık görülen bulgularıdır. Bunlar varsa, daha fazla bekleme, güzel günleri keder içinde geçirme 😊

Erken Menarş (İlk Adetin Beklenenden Erken Olması)

Kızlarımızın çok fazla endokrin bozucuya maruz kalması sonucu giderek artmaktadır. Endokrin bozucular çoğu kez östrojen üzerinden etkili olan plastik içeren ürünler, fitalatlar, pestisitler (böcek öldürücü), dioksin vb’dir. Kirli On İki, bir film adı değildir.

Yurtdışında her yıl böcek ilacı, ağır metaller ve zararlı maddelerin en fazla bulaştığı gıda maddelerini gösteren bir listedir. Ülkemizin gıda ürünleri için böyle bir durum var mı? Bundan bizim haberimiz var mı?  Teflon ete yapışmıyor ama ya vücudumuza? Sert plastikler su taşıma için çok pratik evet ama aynı zamanda vücudumuzdaki östrojen reseptrörlerine de çok beter yapışıp bırakmıyor! Biraz önlem ile çoğunu alt edebiliriz.

Dismenore ve Premenstruel Sendrom

Dismenore, adetin ağrılı olmasıdır. Tedavi seçenekleri çok. Kolayı, burgeri azalt, nane yağı, kabuk tarçın, kedi otu, zencefil hem gününü tatlandırır hem de ağrıyı azaltır. Premenstruel sendrom ise adet öncesi başlayan ve adet kanamasında devam edebilen ağrı ve eşlik eden uyku bozuklukları, ruh hali değişiklikleri (depresyon, kaygı artışı, sinirlilik vb), aşırı yeme ya da çok az yeme gibi bulguları içeren bir durum.

Mümkün olduğunca doğum kontrol hapı kullanmadan, ağrı kesicileri en aza indirerek nasıl başa çıkılabilir? Stres ile başa çıkma yöntemleri nasıl uygulanır (ör; gargara yapma)? Hangi vitaminleri artırmak gerekir ve bunlar hangi gıdalarda var? Gereken destek ürünlerini nelerdir, hangilerini doğal yollardan karşılayabiliriz?

Bir örnek; ağrılı adet görme sırasında diyetteki yağ miktarını biraz azaltabilirsen şikayetlerin de azalacaktır. Doğal mikronize progesteronu hiç denedin mi ya da V. Agnus Castus’u? Ben sana bi anlatayım, bakalım sana iyi gelecek mi? Tüm seçenekleri değerlendirelim seni bundan azade edelim (kurtaralım), ne dersin?

Polikistik Over Sendromu

Geldik mi şu sivilceli, yağlı ciltli, saç dökülmeli ama vücudun başka yerinde tüylenme yapan hastalığa. Bi dakka, bi dakka adetlerde bekle bekle gelmiyor ne yapacağım? Sadece doğum kontrol hapı mı çare? Hayır değil… İnsülin direnci var mı? Kilo fazlalığı varsa vermek için destek verildi mi? Aralıklı beslenme ya da oruç uyguladın mı? Aralıklı beslenme PKOS olgularının %70’ine yakınında çok faydalı oluyor. Denemekte fayda var.

Tarçın ve krom mu, o da ne? Eeee, peki SHBG’ne hiç bakıldı mı?  Güneşlenerek (dolayısıyla D vit artacaktır) hem insülin direncinin azalacağını hem de tüylenmenin azalacağını bilmiyor musun hala? Antiagingtir tamam peki kimse resveratrol (siyah üzüm) tüket demedi mi? Uzun konudur, detaylı değerlendirir (uyku, stresle başa çıkma, düzenli kaka yapma, hareket-egzersiz ve beslenme) ve danışan ile beraber bu gidişe dur demek, uzun vadedeki riskleri azaltmak için bir yol planı çizeriz. Buyurun bekleriz😊

Gebe Kalmakta Gecikme ya da Kalamama

Kısırlık demeyi sevmiyorum, bence çok moral bozucu, baştan belirteyim. Bir kere kimseye korunmayı bıraktık, çocuk düşünüyoruz deme! Ertesi gün yakınlarından biri hemen arar; gebelik var mı diye. Sabırsız milletiz vesselam😊 Bir yumurta hücresinde, kalp hücresinde bulunan mitokondrinin en az 15 katı mito bulunduğunu biliyor musun? Yani nedir şimdi bu? Şudur; sen eğer yeterince enerjini artırmazsan, çocuk zor. Biri İnozitol mü dedi? Ne ola ki?

Pekiii, kolin, iyot ve omega 3 açısından yeterli gıda alıyor musun? Hadi omega 3 efsane oldu, balıkta var biliniyor. Kolin nerde var? Zeka için mi gerekli, haydaaaa! Peki gebelik şansını artırmak için adet döngüsünün hangi günleri ilişki olması gerek? Yumurtlama zamanıydı değil mi? Nasıl saptarız bunu?

Tek sayıları seviyorsan adetin 11.-19. günleri arasında, yok çift rakamlarsa favorin 12.-18. günler arasında mı ilişki olmalı? Servikal akıntının farklılaşması ve vücut ısısının değişmesinin yumurtlama ile ilgili olabileceği yönünde bilgi veren olmadı herhalde. Mesela fizyoterapi eğer varsa; tıkalı tüpleri açabiliyor, bağırsaklar ile yumurtalıklar arasındaki yapışıklıkları giderebiliyor. Neden olmasın ki? Neyse oturur konuşuruz, gerekenleri yaparsın, minnoşu kucağa alırsın😊

Fonksiyonel Tıp

Myomlar

Fibroiddir bunun adı. Her dört kadından birinde görülür yani oldukça sık bir durum. En sık görülen tümördür. %99,9 iyi huylu. Kontrolleri aksatma lütfen. Kökeninde östrojen baskınlığı var. Bu ne demek; kakaya düzenli çıkacak, turpgillerden zengin beslenecek, ovulasyon olması için de dikkat edeceksin demek.

Myomların oluşmasını engellemek için de östrojen baskınlığını azaltmak gerek. Yani birçok jinekolojik problemde karşımıza östrojen baskınlığı çıkıyor. Peki bu kadar kötü mü bu Östrojen? Hayır, asla değil. En azından demansı önlemek adına çok etkili bir hormon. Son söz; dikkat et myomuna, götürmesin seni ameliyat salonuna😊

Endometriozis

İşte geldik tün kadınların yaklaşık %10’nunu etkileyen bir duruma. Çikolata kisti hastalığı olarak da bilinir. Ama her endo hastasında çikolata kisti olmayabilir. Ağrıdan bezdirir, depresyona meylettirir. Çözümü sadece Visanne mı? Hayır değil. Her çikolata kisti ameliyat edilmeli mi? Hayır edilmemeli. Hatta tüp bebek planlananlarda operasyon artık ikinci sırada bile denebilir.

En büyük zorluğu tanı konana kadar geçen sürede endonun ilerlemesidir. Fazla östrojeni azaltmak, progesteron direncini kırmak için doğal mikronize progesteron veya progesteron artıran destekler ve en önemlisi enflamasyonun azaltılması.

Bunun için stres ile başa çıkmak için manuel pelvik terapi, müzik terapisi, aromaterapi ve birçok etkin yöntem var. Bu hastalık sadece gebe kalmak isteyenlerin hastalığı değildir. Bu gözle olaya bakmak eksik bir görüştür. Kadının hayat kalitesini adet döngüsünün belli dönemlerinde çok bozar.

Beslenme çok önemli ve neredeyse tek başına bir tedavidir. Ama beslenmeyi çok sıkı uygulamak şartı da kadın üzerinde tam tersi stres artırıcı etkili olabileceği için ‘’olabildiğince uyması’’ daha etkilidir. Bunun bir kardeşi de vardır, Adenomyozis. Tanınması daha zor ama önemli ve gereklidir. Endo yazısı çok ciddi olmuş, söz daha mizahi olarak yazacağım😊

Tekrarlayan Kandida Enfeksiyonu

Mantar enfeksiyonları fırsatçıdır. Yorgun musun, dostken düşman oluverir. Mevsim geçişleri, antibiyotik kullanımı, kortizon kullanımı, otoimmun hastalık alevlenmeleri, ruhen gerildiğinde, barsaklar sana oyun oynadığında, kabızlık arttığında Kandida gösteriverir öbür yüzünü. Bir de tabii kültürel olarak vajenin çok sık yıkanması sonucu oluşan vajinal mikrobiyomun bozulması ve kötü kokulu akıntı varlığında tekrarlar durur.

Tıbbi tedavi tabii ki verilecek ama yanında insülin direnci bakılmadan, b vit gurubu desteği yapılmadan bu haylazı yola getirmek zor. Yoğurt ve kefirde bol bol alınmalı, barsak ve vajen florasına bayram yaptırılmalı.

HPV ve Siğiller

Tek soru-tek cevap: Hpv kendiliğinden geçer mi??? EVET geçer. Ne yapalım? Vücuduna destek ol. Yürüyüş yap, nefesini düzelt, genel bir kontrol yaptır (gizli kalmış insülin direnci, tiroid bozukluğu vb var mı) B9 vitamini eksik mi ya da bu vitamini vücuda faydalı hale getiren enzimde var mı bir yetersizlik (MTHFR)? HPV tiplendirmesinde kanser yapma potansiyeli olan HPV tipleri çıksa da, Smear testinde CIN1-2-3 ya da ASCUS-LSIL-HSIL çıksa da, bakarsan bünyeye, bay bay dersin HPV’ye…

Perimenapoz ve Menopoz

40’lı yaşların başından başlayan ve son adete kadar geçen süre olarak tarif edebiliriz. Eğer kadın bu dönemde gerekli bilgi, tedavi ve desteği alırsa, 70’li yaşlara kadar genel sağlığı için en iyi yatırımı yapmış olur. Hocam hormon mu verelim? Kişinin durumuna bakarak ve kendisi de isterse biyo-özdeş hormon tedavisi neden olmasın? Bunu yaparken şikayetlerinin geçirecek en düşük doz ve süre göz önünde olmalıdır.

Keten tohumu alabilir miyim? Evet dozu ve süresi üzerinde bilgi alarak olabilir. Eeee meme kanseri yapmaz mı? Doktorunla konuş, risklerini ortaya koysun, için rahatlasın sonra alıp almama kararı senin olsun. Bu dönemde yapılacak hayat tarzı değişiklikleri, tıbbi tedavi ve destekler ileride görülebilecek kemik erimesi ve buna bağlı kırıklar, kalp damar hastalıkları, demans (Alzheimer en sık görüleni), meme kanseri riskini azaltabilir.

Sadece haftada 2 gün ağırlık çalışmanın (20 dakika ve 1,5-2kg ile) kas yapınızı koruyacağını ve buna bağlı olarak da insülin direnci riskinin azalacağını insan bilince… Hücummm spora diyesi geliyor. Burundan solunum yapınca sıcak basmasının daha az olacağını bilirsen, alacağın ilaç ve desteklerin sayısı da azalır. Hem moral olur hem de cüzdana iyi gelmez mi😊

Adaçayını yudumla, uykusuzluğa el salla… ertesi güne enerji ile başla. Canım hiç cinsellik, yakınlaşma istemiyor. Evet doğru bu dönemde sık görülen bir şikayet neler yapılabilir? Sadece antidepresan mı çaresi? Maca kökü, ginseng denedin mi? Belki de vajinal kuruluk var ve farkında değilsin. İlişki de ağrı sancı olduğu için, cinsel arzu azalmış olabilir. Vajinal kuruluk için tek tedavi de östrojen krem değil zaten!

Lazer tedavisini hiç söyleyen oldu mu? Hem kuruluğu azaltır, hem sıkılaştırma yapar hem de tekrarlayan enfeksiyonlara karşı koruyucu işlev görür. Stres seviyen ne alemde? Cinsellik insan kendini güvende ve rahat hissetiğinde arzulanan bir durumdur? Kortizol’e bakıldı mı? Oooo hocam nasıl yapcaz bu işleri? Öyle her DHEA verene kanmayalım, bakalım yararı zararı nedir bunların? Kolayı var… Önce güzel bir değerlendirme sonra uygun bir kişiye özgü tedavi ve yok olsun şikâyetler.😊