Menopoz Tedavisi İzmir

Menopoz sözcüğü temelde Yunanca bir terimdir. Menopoz, yumurtalık hücrelerinin işlevlerini tamamıyla ve geri dönüşü olmadan durdurmasıdır. Menopoz kadınlarda doğaları gereği görülen bir durumdur ve genellikle 45 – 55 yaş aralığında görülmektedir.

Menopoz nedir? Menopoz belirtileri nelerdir?

Menopoz, insan doğası gereği gerçekleşen bir durumdur. Bu sebeple menopoz yaygın olan inanışın aksine bir anda gerçekleşen bir durum değildir. Yıllar içerisinde gelişen ve değişen hormonal durumlar sonucu gerçekleşir.

Kırklı yaşlardan itibaren perimenopoz olarak bilinen durum olan yumurtlamanın azalması, düzensiz adet kanamaları ve psikolojik değişimlerin yaşanması menopozun habercisi olarak baz alınabilir. Bu şikayetlerin sebebi her zaman menopoz değildir. Bu belirtileri kendinizde fark etmenizin ardından bir uzman görüşü almak üzere hareket etmeniz sizler için iyi bir tercih olacaktır

Menopoz cinsel hayatı etkiler mi?

Bilinenin üzerine menopoza girilmesinin ardından doğurganlık son bulmaktadır. Tahmin edileceği üzre menopoz cinsel birliktelik için hiçbir engel teşkil etmez. Menopoz evresine girilmesi haz duygusunun alınmasına da engel değildir. Yani menopozlu bireyin cinsel birlikteliklerinde yalnızca hamilelik ihtimali ortadan kalkmaktadır.

Menopozun yol açtığı unsurlar;

Menopoza giren kadınların en büyük şikayetleri

• Bunalma,
  • Sıcaklama,
  • Terleme,
  • Düzensiz uyku problemleri,
  • Baş ağrısı

olarak başlıca listelenebilir. Bunlarla birlikte vajinal ve hormonal problemlerde görülmektedir. Bunlara ek olarak iştah artışı ve yavaşlayan metabolizma ile kilo artışı da gözlemlenmektedir. Menopoz etkisi altına giren bireylerin konu hakkında bilgi edinmesi ve eğer gerekirse uzmanlar tarafından destek almaları hayat kalitesi açısından olumlu sonuçlar doğuracaktır.

Erken menopoz nasıl önlenir?

Çok doğum yapmak menopoz yaşını erkene çekebilmektedir, yani aile planlaması desteği alınarak kontrollü gebelikler ile menopoz yaşınızı erkene çekmekten kaçınabilirsiniz. Bununla birlikte sigara kullanımı, sağlıksız yaşam ve alkol tüketimi gibi sebeplerde menopoz yaşını beklenenden öncesine çekebilir.

İzmir dahil olmak üzere ülkemizin pek çok noktasında menopoz hakkında bilgilendirme çalışmaları yürütülmektedir ve menopoz öncesi ya da sonrası kendinizi içerisinde bulduğunuz ruh hali için destek almanız üzere hizmet veren kişiler ve kuruluşlar mevcuttur.

Menopoz Tedavisi İzmir

Menopoza girerken adet düzeni nasıl olur?

Menopozun ilk başlangıcında adet düzeninde aksamalar meydana gelir ve bu durum zaman içerisinde artmaya dolayısıyla kişi daha az regl olmaya başlar. Özellikle 40 yaşından sonra kadınlar düzensiz regl olma şikayetinin yanında bir de ateş basma, sıcak havaya tahammülsüzlük ve psikolojik olarak buhran yaşadıkları bir döneme girerler. Kişinin menopoz teşhisi konulduktan sonra bundan sonraki sürecin nasıl ilerleyeceği doktoru tarafından anlatılır.

Menopoz ilk nasıl başlar?

Menopoz öncelikle kadının yumurtlamasının azalması ile ortaya çıkan daha uzun periyodlarla regl olma ile başlar. Örneğin yaklaşık bir yıl içerisinde kadın kırk günde bir regl oluyorken, zamanla 2 ayda, 3 ayda bir regl periyodu oluşur. Tüm bunların yanı sıra kişide terleme, ateş basması gibi şikayetler de baş gösterir. Yaklaşık bir yılın sonunda kişi adet görmeyi keser ve menopoza girmiş olur.

Menopoza giren kadın hamile kalabilir mi?

Menopoza giren kadının yumurtlaması olmadığı için doğal yollarla hamile kalması pek mümkün değildir. Kişi eğer çocuk sahibi olmak isterse tüp bebek tedavisi ile hamile kalabilir. Menopoz denilen dönemde kadının yumurtalıkları yumurtlamaz ve böylece sperm ile buluşacak bir yumurta olmaz. Bu nedenle doğal yollarla menopoz döneminde bir kadının hamile kalması imkansıza yakındır.

Menopoz Tedavisi için hangi doktora gidilir?

Menopoz tedavisi için kadın hastalıklar ve doğum uzmanına gitmeniz gerekmektedir. Menopoz tedavisi için belirli bir yöntem söylemek oldukça zordur. Hastadan hastaya bu durum oldukça değişkenlik gösteren bir durumdur. Menopoz kadınlarda genellikle 47-52 yaşları arasında nükseden bir durum olsa da erken menopoz dediğimiz, kişinin stresine ve sağlık durumuna bağlı bir durum da söz konusudur. Bu nedenle menopoz tedavisinin yelpazesi oldukça geniştir.

Örneğin erken menopoz dönemine giren kadın, doktorunun belirleyeceği ilaçlar yardımı ile bu durumu atlatması beklenirken, yaşı gelmiş kadınlar için doktorun önerdiği sadece psikolojik destek almak olabilir. Bu nedenle tedavi için net bir şey söylemek pek mümkün değildir.

Menopoz Tedavisi Sonrası Tavsiyeler Nelerdir?

Menopoz tedavisi sonraki dönemde kadınların yapmaları gereken en önemli şeyleri listeledik.

• Tedavi sonrası doktorunuz reçete ettiği ilaçları aksatmadan düzenli bir şekilde, tedaviniz bitene kadar kullanın.
  • Doktorunuzun size aksini söylemediği takdir, haftada 2-3 kez düzenli egzersiz yapın. Sporu asla aksatmayın.
  • Düzenli beslenme sizin için oldukça önemlidir. Balık, çilek, ceviz, fındık, üzüm, havuç, domates ve brokoli gibi antioksidan içeren besinleri her öğün tüketmeye çalışın.
  • Sigaradan ve sigara içilen ortamlardan uzak durun. Pasif içicilik bile sizi göründüğün fazla etkileyebilir.
  • Günlük 200 ml yoğurt, süt ve dondurma tüketmeniz, kalsiyum içeren gıdaları tüketmeniz oldukça önemlidir.
  • Bu dönemde vücut kitle endeksiniz oldukça önemlidir. Bu nedenle kilonuza dikkat etmeniz ne çok kilolu ne çok zayıf olmanız gerekmektedir.
  • Özellikle yaz aylarında güneşin zararsın olduğu zamanlarda (08:00 ve 11:00 arası ve 14:00 ve 19:00) güneş kremi kullanarak güneşten D vitamini almak için yararlanın.

Menopoz tedavi işlemleri nelerdir?

Menopoz tedavisi için en çok kullanılan yöntemlerinden birisi östrojen tedavisidir. Böylelikle kadınlar bu dönemi geçiş evresi gibi kolay bir şekilde atlatır. Menopoz tedavisi için 50 yaşın üstündeki kadınlar (biyolojik olarak menopoz zamanı gelmiş bir kadın için) yine tıbbi destek alması gereken bir zamandadırlar. Bu dönemde ateş basması, vücutta sarkma, cilt kırışıklığı ve idrar yolları gibi sorunlar baş göstermeye başladığı için kadının psikolojik olarak yıprandığı bir dönemdir.

Kadın vücudundaki bu kadar köklü değişimi psikolojik olarak kaldıramayabilir. Özellikle çalışan kadınlarda gece sık karşılaşılan ateş basması kadın için uykusuz geceler yaratır. Bu nedenle kişinin yaşam kalitesini düşürür. Menopoz tedavisinde düzenli ilaç kullanımı, doktorunuz uygun görmüşse hormon takviyesi, spor ve sağlıklı beslenme oldukça önemlidir.

Normal bir kadın kaç yaşında menopoza girer?

Dünya Sağlık Örgütü’nün raporuna göre menopoza giren kadınların yaşı 45- 55 yaş aralığıdır. Türkiye verilerine baktığımız zaman ise bu yaş 46- 48 yaş aralığına düşüyor. Özellikle de Türkiye’de erken menopoza giren kadınların sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Bu nedenle yaşı henüz gelmemiş kadınların menopoza girmesini önlemek için özel tedaviler de vardır.

Menopoz ne kadar sürer?

Menopoz bir hastalık değildir bu nedenle yaşı gelmiş ve menopoza girmiş her kadın artık hayatına bu şekilde devam edecektir. Hastaya doktorun menopoz teşhisi koyabilmesi için hastanın 12 aydır adet görmemiş olması gerekmektedir. Menopozdan sonra kişinin tekrardan eski regl sistemine dönmesi pek mümkün değildir. Kişi hayatına artık bu şekilde devam etmek zorundadır. Ki zaten sağlıklı olan her kadın bu döneme belirli bir yaşta girer. Bu nedenle bitmesi gereken bir durum da değildir.

Menopoza giren bir hastada geri dönüş olur mu?

Menopoza giren hastayı muayene eden doktor eğer uygun gördüyse (kişinin yaşı genç ise, stres kaynaklı bir menopoz yaşıyorsa vs.) doktor bu durumu ilaçla durdurabilir. Ancak bunlar elzem durumlardır.

Menopozu ne tetikler?

Menopoz eğer doğal seyrinde gelmemiş ise; sigara, alkol, kanser tedavisi, diyabet veya etnik faktörler gibi çeşitlendirebileceğimiz birçok neden menopozu tetikleyebilir. Hastanın tüm bunları önceden bilmesi de oldukça önem taşımaktadır.