Rahim Sarkması İzmir

Kadınlarda sık görülen rahatsızlıklardan biri rahim sarkmasıdır. Rahim pelvis yan duvarlarına sıkıca taban bağlarıyla tutunmaktadır. Yaş, doğum ve çeşitli hastalıkların etkisi ile bu kaslar zayıflayabilmekte ve aşağı sarkabilmektedir. Buna rahim sarkması denmektedir. Bu rahatsızlık kişinin günlük hayatını olumsuz etkilemektedir, rahim sarkması olan hastalarda kalın bağırsak ve idrar torbasında da sarkmalar görülebilir.

Rahim Sarkmasının Nedenleri Nedir?

• İleri yaş
  • Çoğul gebelik
  • Vajinal doğum
  • Doğum sırasında oluşan travmalar
  • Geçirilen pelvis operasyonlar
  • Aşırı kilo, obezite
  • Kronik kabızlık

Rahim Sarkması Tedavisi

Rahim sarkması şikayeti olan kişilerin mutlaka jinekolog tarafından muayene edilmesi gerekmektedir. Tedavi yöntemi bulunduğu evreye, yaşa veya kişinin tercihine göre değişmektedir. Yaşı genç ve cinsel yaşamı aktif şekilde devam eden ve gebelik düşünen hastalara, vajinal halka önerilmektedir.

Rahim boyutu belirlenerek halka önerilip nasıl uygulanacağı anlatılmaktadır. Cinsel birliktelikte de rahatlıkla kullanılmaktadır. İleri yaşta olan, gebelik düşünmeyen ve cinsel hayatı olmayan hastalarda Vajenin kapatılması olarak tanımlanan kolpoklezis uygulanabilir. Vajen duvarına yapılan kolpoklezis ile rahim sarkmasının önüne geçilir. Diğer seçenek ise histerektomidir. Şiddetli vakalarda uygulanan bu cerrahi işlem, laparoskopik (kapalı ameliyat) veya açık ameliyat yöntemleriyle uygulanabilir.

Kapalı Rahim Ameliyatı için hangi doktora gidilir?

Kapalı rahim ameliyatlarını tecrübeli bir cerrah tarafından yapılmaktadır. Kapalı Rahim ameliyatı, laparoskopik yöntemle yapılır. Hastanın karnında küçük ince çizgiler açıldıktan sonra laparoskop aletindeki ışık ve kamera sayesinde doktor müdahale edeceği bölgeyi rahat bir şekilde inceler. İşlem bu safhadan sonra başlamış olur.

Kapalı rahim ameliyatı çoğu zaman genel anesteziyle uygulanan bir müdahaledir. Bu sayede hasta işlem sırasında hiçbir şey hatırlamaz ve ağrı sızı hissetmez. İşlem sonrası dikişler kapatılır. Ortalama 5-6 ay içerisinde bu dikişlerin görüntüsü yok olacaktır. Ameliyat sırasında oluşabilecek komplikasyonları doktorunuz sizinle paylaşacaktır. Bunlar, rahim etrafında bulunan organların zarar görmesi ya da ameliyat sonrası dikişlerin enfeksiyon kapması gibi nedenler olabilir.

Kapalı Rahim Ameliyatı işlemi sonrası tavsiyeler nelerdir?

Her ameliyat sonrası hastanın alması gereken önlemler mevcuttur. Kapalı rahim ameliyatı da hasta için oldukça önemli bir ameliyattır. Bu ameliyattan sonra hastanın alması gereken tedbirler tedavi sürecinin uzamaması adına önemlidir. Ayrıca ameliyat sonrası zorlanmaya karşı olarak gelişebilecek olası kötü durumların önüne geçilmiş olunur.

• Hasta taburcu edildikten sonra evde kullanacağı yatak, koltuk ve lavabo gibi ortamların oldukça steril olması gerekmektedir.
  • Kapalı rahim ameliyatı sonrası hasta kişisel hijyenine önem vermesi gerekir. Özellikle vajinal temizliğini doğru bir şekilde (önden arkaya olacak şekilde) yapmalıdır.
  • Doktorun reçete ettiği ağrı kesici ve antibiyotik kullanımını düzenli bir şekilde kullanması gerekir.
  • Hastanın uzun süre kabız olmaması gerektiği için, kabız yapabilecek yiyeceklerden uzak durması ve beslenmesine dikkat etmesi gerekir. Çorba ve bol su tüketimi hastanın kabız olmasını önleyecektir.
  • Doktor daha fazlasını önermediyse en az 1.5 ay cinsel birliktelik yaşanmaması gerekmektedir.
  • Ameliyat sonrası kontrollerin aksatılmaması gerekmektedir.

Not: kapalı rahim ameliyatı sonrası; ateş, kusma, aşırı kanama ve şiddetli ağrı varsa hastanın derhal doktoruyla iletişime geçmesi gerekir.

Kapalı Rahim Ameliyatı İşlemleri nelerdir?

Kapalı rahim ameliyatı öncesi doktorunuz size ameliyat hakkında bilgilendirme yapacaktır. Bu aşamada doktorunuza aklınızdaki tüm soruları sormalı ve herhangi bir ilaç kullanıp kullanmadığınızı, alerjinizin olup olmadığı bilgisini paylaşmalısınız. Bu aşamalar gerçekleştikten sonra genel anestezi ile uyutulacaksınız. Daha sonra cerrahi müdahale başlayacaktır.

Ameliyat genel olarak kasık bölgesinde 0,5 cm’den oluşan iki kesik, karın bölgesinde oluşan bir kesikten oluşur. Bu kesiklerden içeri sokulan laparoskop aleti yardımıyla rahim dışarı alınır. Daha sonra dikişler kapatılır. Kapalı rahim ameliyatı yaklaşık 1-2 saat aralığında süren kısa bir operasyondur. Tam anlamıyla iyileşme 1-2 ay gibi bir sürede tamamlanır.

Rahim Sarkması İzmir

Vajina Sarkması

Bir kadının pelvisindeki organları destekleyen kaslar zayıfladığında vajina sarkması meydana gelmektedir. Bu duruma vajina sarkması (prolapsus) denmektedir.

Vajina Sarkması Belirtileri

• Vajinada dolgunluk hissi
  • Pelviste ağırlık ve basınç hissi
  • Sık geçirilen idrar yolu enfeksiyonları
  • Ağrılı cinsel birleşme
  • Öksürürken, hapşırırken, gülerken, egzersiz yaparken ve cinsel ilişki sırasında idrar kaçırma

Vajinal Sarkması Çeşitleri

• Rektosel: Rektumun sarkmasıdır, özellikle dışkı çıkarma esnasında belirgin hal alabilmektedir.
  • Enterosel: İnce bağırsağın fıtıklaşmasıdır. Bu durum genellikle histerektomi sonrası ortaya çıkmaktadır.
  • Sistosel: İdrar torbasının vajinaya doğru sarkmasıdır.
  • Prolapsus Uteri: Rahim sarkmasıdır. Rahmin düşmesine ve vajinanın duvarlarının zayıflamasına neden olabilmektedir.

Vajina Sarkması Tedavisi

Vajinal sarkma belirtileri olan bir kadın jinekoloğuna başvurmalıdır. İzmir’de hizmet veren jinekologlar bulunmaktadır. Öncelikle ameliyatsız vajina sarkması tedavisi yöntemlerini önerilmektedir.

Ameliyatsız (konservatif) tedavi seçenekleri kilo verme, kegel egzersizleri ve peser kullanmadan oluşmaktadır. Peser medikal bir alettir. Kauçuk veya plastikten yapılan bu alet vajinanın içine yerleştirilmektedir. Çoğunlukla halka şeklinde olup kayganlaştırıcı bir losyon sürülerek vajina içerisine yerleştirilir. Bu şekilde sarkan dokuları yerinde tutmaktadır.

Rahim ve Vajina Sarkması için hangi doktora gidilir?

Rahim ve vajina sarkması için deneyimli bir jinekolog uzmanı ile görüşmeniz gerekmektedir. Rahim doğum yapmamış kadınlarda ortalama 5-6 cm iken doğum yapmış kadınlarda 6-7’dir. Birden fazla çocuk doğurmuş kadınlarda bu oran değişebilmektedir. Rahim ve vajina sarkması başlangıç aşamasındayken çok problem olması da ilerleyen zamanlarda sorun yaratabilir.

Rahim ve vajina sarkmasının belirtileri şu şekildedir; kişide idrar yapamama ya da idrar kaçırma, bağırsak hareketlerinde meydana gelen sorunlar, belin alt kısmının ağrıması, vajinal akıntıda artış ya da vajinal kanama, cinsel ilişki sırasında hissedilen ağrı hissi, vajinada bir şey çıkacakmış gibi gelmesi veya vajinadan gözüken doku. Bu şikayetlerden birçoğuna sahipseniz bir jinekolog uzmanına görünmelisiniz.

Rahim ve Vajina Sarkması işlemi sonrası tavsiyeler nelerdir?

Rahim ve vajina sarkması sonrası dikkat edilmesi gereken bazı hususlar vardır.

• Müdahale sonrası ağrı kesici ve antibiyotik kullanımını aksatmamanız gerekir.
  • Bir günlük istirahat sonrası evinize dönebilirsiniz fakat 3 gün özellikle sıcak suyla banyo yapmanız önerilmez.
  • Ameliyat sonrası 1,5 ay boyunca hamam, sauna gibi nemin olduğu bölgelerden kaçınmalısınız. Nem, dikişleriniz tutmasını zorlaştıracağı ve enfeksiyon riski taşıdığı için tedavi sürecinizi aksatabilir.
  • Ameliyattan sonraki 1,5 ay deniz ve havuz gibi enfeksiyon kapabileceğiniz ortamlardan uzak durmanız gerekmektedir.
  • Doktorunuzun önerdiği süre içinde cinsel birliktelik yaşamamalısınız.

Rahim ve vajina sarkması işlemleri nelerdir?

Rahim ve vajina sarkması hiç doğum yapmamış 30 yaş üstü kadınlarda bile %50 oranında görülen bir durumdur. Ancak bu oranın sadece %20’si ameliyat gerekliliği taşır. Doktorunuz size, muayene ettikten sonra, tedavi süreci hakkında bilgi verecektir. Bazen sadece kegel egzersizleri ile pelvik kaslar güçlendirilebilir. Ancak ileri derece rahim ve vajina sarkması cerrahi müdahale gerektirecektir. Buna da doktorunuz sizin için en uygun tedavi yöntemini seçecektir.

Rahim ve vajina sarkması ameliyatı açık ameliyat ya da yeni sistem olan laparoskopi ameliyatı ile mümkündür. Hastanın yaşı bu ameliyat yöntemlerinde doktorun karar vermesini kolaylaştıracaktır. Bu nedenle, doktorunuzla kendinizle ilgili bilgileri en detaylı şekilde paylaşmalısınız. Hastanın çocuk sahibi olmak istememesi sonucunda (özellikle ileri yaş hastalarda) laparoskopi yöntemi ile rahim alınır. Böylelikle tedavi tamamlanmış olur.

Her ameliyat sonrasında olduğu gibi rahim ve vajina sarkması ameliyatında da, doktorun ikazlarına uymalı, banyo kuralı, su ile temastan ve cinsel ilişkiden kaçınma kurallarına doktorunuzun söylediği günler içerisinde dikkat etmelisiniz. Bu şekilde evdeki tedavi sürecinizi daha verimli atlatabilir, daha hızlı ameliyat sonrası iyileşme gösterebilirsiniz.